DESIGN TALK: 16

CREATOR'S EYE

byHEREUJosé Luis BartoloméAlbert Escribano

デザイナーに聞く、“ものづくり”の世界 Vol.16

HEREU ホセ・ルイス・バルトロメさん、アルベルト・エスクリバーノさん

DESIGN TALK

2024.07.26

Text&Edit: Naoko Monzen

INSPIRATION SOURCE

伝統と風土、すべては生まれ育った土地から

スペイン・バレンシア出身のホセ・ルイス・バルトロメさん(ポートレート左)と地中海に浮かぶマヨルカ島に生まれたアルベルト・エスクリバーノさんがデザインを手がけるHEREU(へリュー)。スペインが誇る上質なレザーと伝統的な技術をいかしたシューズやバッグが人気を博すブランドだ。ふたりのインスピレーション源は主に3つ。ひとつは家族との思い出。幼かった彼らの記憶に残る祖父母や両親の装いがデザインに大きな影響を与えている。

ふたつ目は故郷でもあり、現在も拠点とするスペイン東部の自然。海や山岳などが見せる美しい造形に加え、土地に流れるリラックスした空気感はHEREUのスピリットそのもの。大らかで飾らない人柄、トレンドに左右されないタイムレスでエフォートレスな装い。地中海沿いに住まう人々の感性や暮らしぶりがプロダクトに反映されている。最後はクラフツマンシップ。職人たちのもつ優れた技術が、それをいかすためのデザインに繋がる。伝統と風土、懐かしい思い出……ふたりがこよなく愛する故郷のすべてが、ものづくりの礎となっているのだ。

※写真1はホセさんのお祖父さま(左)の若き日のポートレート。写真のふたりが履いているサンダルに着想を得て誕生した商品も。写真2、3はスペイン人フォトグラファー、サルヴァ・ロペス氏がHEREUのために撮り下ろしたマヨルカ島。「海や空、建築。我々の世界観の根幹を表す風景です」(ホセさん)。写真4はふたりが大好きな写真集で、スペインを代表する画家のピカソとミロにまつわる場所をまとめたもの。
HEREU is a fashion brand designed by José Luis Bartolomé (portrait left) from Valencia, Spain, and Albert Escribano from Mallorca, an island in the Mediterranean Sea. The popular brand offers shoes and bags featuring Spain’s high-quality leather and traditional craftsmanship. Inspiration for the two designers stems mainly from three sources. The first is family memories. The products they design are greatly influenced by their childhood memories of what their parents were wearing and the accessories they owned.

The second source of inspiration is the nature of Eastern Spain where their hometowns are and where they are now based. The beautiful forms created by the sea and mountains, coupled with the relaxed atmosphere of the land are present in the very spirit of HEREU. The people living along the coast of the Mediterranean are kind-hearted and unpretentious, wearing clothes that are timeless, effortless and unaffected by changing trends. These local values and lifestyles are reflected in HEREU’s products. The last source of inspiration is craftsmanship. Products are designed to showcase the exceptional skills of the artisans . Tradition, climate and nostalgic memories— José and Albert draw on all the elements of their beloved homeland to form the foundation of their craft.

* Photo 1 is a portrait of José’s grandfather (left) when he was young. One of the brand’s products drew inspiration from the sandals the two men are wearing. Photos 2 and 3 were taken in Mallorca specially for HEREU by a Spanish photographer Salva López . “The sea, sky and architecture—these are the sceneries that make up the core of our worldview,” said José. Photo 4 is of a photo book that both designers love, featuring places linked to the famous Spanish artists Pablo Picasso and Joan Miró.

INSPIRING ESCAPE

懐かしの港町に思いを馳せて

ホセさんとアルバートさんが直近で“感性を揺さぶられた”旅先は、バレンシアやマヨルカ島より少し南の港町・アリカンテ。以前にふたりが働いていたシューズメーカーが拠点を置く街で、ふたりが初めて出会った場所でもある。

「今年(2024年)に改めて訪れて、今回は自然の造形美というよりも“人”を感じる建物や風景に心を惹かれました。具体的には、20世紀半ばに起こったブルータリズムの影響を受けた建築物やビーチに集う人たちの様子など。ここで得たインスピレーションが来シーズン(2025春夏)の新作にも反映されていて、例えばビーチパラソルを思わせる厚手の生地を使用したバッグなどが登場します」(アルベルトさん)。

※すべてふたりがアリカンテで撮った写真。
José and Albert recently traveled to Alicante, a port city a little to the south of Valencia and Mallorca, which stirred their inspiration. It was here that the two had first met while working at a shoemaker in the city.

Albert said, “When we returned to the city this year (2024), I felt more drawn to the architecture and sceneries with their human elements than to the beautiful forms of nature. For example, buildings influenced by the Brutalist architectural movement of the mid-20th century and the sight of people gathered on the beach. The inspiration from this trip will be reflected in the products released next season (Spring/Summer 2025). Among them, for example, is a bag made with a thick fabric that reminds you of a beach parasol.”

* All the photos were taken by the two in Alicante.

ABOUT CREATION

職人技ありきのデザイン

HEREUのものづくりは非常にユニークで、伝統技術とそれを今に伝える職人を何よりも大切にしている。「“自分たちのデザインを職人に形にしてもらう”のではなく、“素晴らしい職人技を活かすためにデザインを考えよう”というスタンスです。彼らの過去の作品からヒントを得ることもありますし、逆にこちらの提案から職人の可能性が広がることも」

「その好例がモカシンをアレンジしたブーツ。モカシン一筋だった職人がブーツに初挑戦して、人気の定番商品が誕生しました。私たちのものづくりは職人とのコラボレーションのようなもの。優れた技術を次世代に繋げるために、職人たちがHEREUとの関わりに意義を感じてくれることが重要だと考えています」(ホセさん)

※レザーをなめすタンナー、編み工房、シューズメーカー、バッグメーカーなど、スペイン各地で何世代にもわたって技術を継承している家族経営の工場や工房と提携。職人たちと密にコミュニケーションをとりながら商品がうまれる。
Crafting at HEREU is extremely unique and values, above all else, traditional skills and the artisans who pass them on to the present. José said, “Our stance is not ‘let’s get the artisans to give shape to our designs’ but rather ‘let’s come up with designs that can showcase the wonderful skills of the artisans.’ At times, we gain insights from their previous works and at other times, we expand their possibilities with proposals from our side.

“A good example is the boots we made using the traditional moccasin construction . An artisan who was solely dedicated to making moccasins took on the challenge of making boots for the first time, and they turned into a popular, classic product. Our craft is like a collaboration with the artisans. We believe it’s important that they feel the significance of their connection to HEREU in passing down their exceptional skills to the next generation.”

* HEREU partners with family-owned factories and studios across Spain that have passed down their skills across many generations. These include tanners who process leather, weaving studios, shoemakers and bagmakers. Products are developed by communicating closely with the artisans.

SIGNATURE SHOES

ブランドを代表する定番シューズは?

「スペインで夏の定番シューズとして愛されているジェリーサンダルに着想を得た『PESCA』(ペスカ)。ジェリーサンダルは’70〜’80年代に大人気を博したシューズで、もともとは子供用でした。夏は大人も好んで履きますが、かなりカジュアルな印象。それを、より上質で大人にマッチするサンダルにアレンジしようと誕生したのが『PESCA』です」

「光沢のある上品なポリッシュレザーを使用し、コバ(端)もバッグ工場で丁寧に塗っています。ステッチを入れず、洗練された印象に仕上げているのもポイントです。2021年春夏コレクションで発表して以来、長く支持されている定番ですね。さまざまな色や素材、ヒール付きなどバリエーションが登場しているほか、『PESCA』をベースにうまれたモデルも多数。上質でタイムレス、エフォートレスに愛用できる存在として、ブランドのコンセプトや世界観を凝縮したサンダルです」(アルベルトさん)

「カスタードと名付けた温かみのあるニュートラルカラーも、ブランドを象徴する色です。落ち着きがあってブラックやブラウンといったベーシックカラーと同じ感覚で取り入れやすいうえ、明るい印象を演出してくれる絶妙な色。白よりも肌なじみがよく、着こなしに合わせやすいところも魅力です」(ホセさん)
“That would be PESCA,” said Albert. “The idea for it came from jelly sandals, which are summer classics in Spain. They were incredibly popular in the 70s and 80s and were originally for kids. Adults also enjoy wearing them in the summer, but they’re very casual. With PESCA, we wanted to make it into a more high-quality sandal suitable for adults.

“It uses an elegant polished leather with luster and the edges are carefully painted at a bag factory. There are no stitches on the sandals and they are characterized by a refined finish. The model has become a classic and long-standing favorite since it was released in the Spring/Summer 2021 collection. Variations of the sandal are now available, such as in different colors and materials as well as with heels, and numerous other models have been made based on PESCA. These sandals are tightly packed with the brand’s concept and worldview as high-quality footwear that can be enjoyed timelessly and effortlessly.”

José added, “The warm, neutral color that we named ‘custard’ is also symbolic of our brand. It’s an exquisite color, both moderate and easy to incorporate like black, brown and other standard colors, while also creating a bright impression. It complements the skin better than white and is also attractive in the sense that it can easily be coordinated into your outfit.”

SIGNATURE BAG

ブランドを代表する定番バッグは?

「ミニバッグのなかでいちばん人気が高い『BOMBON』。ブランドの初期にうまれたアイコンバッグ、『COLMADO』がもとになって誕生したシリーズです。『COLMADO』は、昔ながらのショッピングバスケットに着想を得た大きめのトートで、モダンな丸型のハンドルが特徴。この丸型ハンドルに手編みの技術を組み合わせて、より小型でソフトなバッグをつくれないかと考案しました」(ホセさん)

「しなやかなラムレザーを使用しており、非常にソフトな質感です。外側にステッチが出ない袋縫いのような仕上げも柔らかいレザーだからこそなせる技。手編みのハンドルも上質なレザーと職人技の賜物ですね。付属の細いストラップでクロスボディにすることもでき、昼夜問わず1日中活躍してくれるバッグです。2019年に発表して以来、ボディを編み込んだタイプやシアリング、メタリックな素材などさまざまなバリエーションが登場しています。ころんとした形が好評で、日本でもすごく人気ですね。“おまんじゅうバッグ”“餃子バッグ”と呼ばれているのも知っています(笑)」(アルベルトさん)
“That would be BOMBON, which is the most popular of our mini bags,” said José. “This series is based on our iconic COLMADO bag, which was one of our brand’s earliest releases. The COLMADO is a relatively large tote bag that was inspired by the traditional shopping baskets and characterized by circular, modern handles. We wanted to see if we could make the handles hand-woven braids and create a soft, small bag.”

“The BOMBON uses smooth lambskin and has an extremely soft texture,” Albert said. “The soft leather is what enables the bag to be sewn using a technique similar to the French seam so that stitches aren’t visible on the outside. The braided handles were also made possible thanks to the high-quality leather and the artisans’ skills. The bag can be used all day long and even be worn across the body using the thin strap that’s attached. Since it was released in 2019, many variations of it have also been made, such as with braided bodies, shearling and metallic leather. Users seem to like the small, round shape, and it’s also very popular in Japan. We heard it’s called ‘manju (bun) bag’ and ‘gyoza (dumpling) bag’ (laughs).”

PROFILE

ホセ・ルイス・バルトロメさん、アルベルト・エスクリバーノさん/HEREU(へリュー) デザイナー

それぞれ大学でファッションデザインを学ぶなか、靴づくりに強い関心をもち、卒業後に就職したアリカンテのシューズメーカーで出会う。その後、ホセさんはパリ、アルベルトさんはロンドンでシューズデザイナーとして研鑽を積む。帰省中に再会した際、「自分たちのルーツをいかしたものづくりがしたい」と意気投合し、2014年にHEREUをスタート。役割を分けず、共に意見を出し合ってデザインを行う。

BRAND

HEREU(へリュー)/スペイン東部を拠点とし、自国の上質なレザーをいかした靴、バッグ、小物を得意とする。ブランド名はカタルーニャ語で“相続人”を表すheirという言葉に由来しており、国内で代々受け継がれてきた伝統的な技術を今に伝えるものづくりが信条。クラフツマンシップとデザイナーの感性を融合させた、現代の日常に溶け込む機能的でモダンなデザインが特徴。
https://hereustudio.jp/
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